головна :: статті :: макроекономіка :: підручники :: пошук :: вхід

До питання формування державного бюджета

Антонова О.В., Юмаева А.

Питання формування державного бюджету є першочерговим, яке повинне вирішувати державні органи кожного року. Особливого значення воно набуває у період значних труднощів в економічному, політичному та соціальному розвитку країни. Саме такою на сьогоднішній час є ситуація в Україні.

Державний бюджет (місцевий бюджет) завжди складається з двох частин: доходної і витратної. Доходна частина характеризує обсяги і джерела доходів бюджету, а витратна – бюджетні видатки та їх обсяги. Доходи бюджету формуються, насамперед, за рахунок податків (понад 90 % центрального і 70 % місцевих бюджетів) [1].

Закон України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» та зміни до законодавства України,спрямовані на реалізацію Програми Кабінету Міністрів України «Відновлення України». Одним з напрямів програми є внесення змін до Податкового кодексу України. Головні напрями змін податкової системи на 2015 рік є: менша кількість податків, менше звітності (скорочення кількості податків з 22 до 9); податок на прибуток – простий розрахунок на основі фінансової звітності; податок на додану вартість – електронне адміністрування (вже реалізовано); єдиний соціальний внесок – зниження ставок для роботодавців з підвищенням відповідальності; легалізація активів заможних громадян – «нульова» декларація, контроль великих видатків, прогресивна шкала для пасивних доходів; єдиний податок – зниження на 50% ставок для малого бізнесу; мораторій на 2 роки на перевірки малого бізнесу (з обсягом доходу до 20 млн. грн. в рік); самостійні доходи місцевих бюджетів – акциз з готівкових продажів підакцизних товарів, податок на нерухоме майно, єдиний податок; ліберальний валютний режим для громадян [2].

На основі змін, які будуть впроваджені в економічну сферу, Кабінет Міністрів України оприлюднив економічний прогноз на 2015-2017 роки, згідно з яким Україну очікує повільне відновлення з поступовим зниженням інфляції [3]. В постанові Кабінету міністрів України № 404 від 27 серпня 2014 року розглядається два можливі сценарії розвитку економіки України: оптимістичний та песимістичний.

За оптимістичним прогнозом уряду ВВП України в 2015 році має зрости на 2% (до 1,821 трлн. грн.), у 2016 році – на 4,5% (до 2,084 трлн. грн.), у 2017 році – на 6,5% (до 2,366 трлн. грн.). Інфляція прогнозується на рівні 13% у 2015 році, 9,4% та 6,4% в 2016-2017 роках відповідно. Середньомісячна заробітна плата, за оптимістичним сценарієм, зросте на 0,1% до 3846 грн. у наступному 2015 році та на 3,8% (до 4367 грн.) та на 6,2% (до 4935 грн.). у наступні два роки.

За песимістичним сценарієм, ВВП України в наступному році зросте лише на 0,3% – до 1,698 трлн. грн. В 2016 році зростання ВВП прискориться до 2,5% (до 1,897 трлн. грн.), а в 2017 році – до 3% (до 2,065 трлн. грн.). Інфляція прогнозується на рівні 10,9% наступного року та 9% і 6,4% в наступні два роки відповідно. Середньомісячна заробітна плата, за песимістичним сценарієм,  зменшиться 11,8% до 3703 грн. у наступному році. В 2016 році зарплата зросте на 1% до 4076 грн., в 2017 році прогнозується зростання на 2,6% (до 4417 грн.) [4].

Схожим є прогноз Міжнародного валютного фонду, згідно з яким показник інфляції у 2015 році сягне 14%, а рівень росту економіки України складе 1%. Слід зауважити, що суттєвим фактором впливу на прогнози МВФ є політична та військова ситуація в країні. Так у МВФ зробили припущення, якщо нестабільна соціально-економічна ситуація у деяких регіонах України триватиме  до кінця 2014 року та буде продовжуватися у 2015 році, падіння економіки країни за підсумком 2014 року складатиме 7,25%, а за підсумками 2015 – 4,25%. Також Всесвітній банк погіршив свій прогноз щодо показника зниження ВВП України з 5% до 8% у 2014 році та прогноз у 2015 з зростання 2,5 до зниження 1% [5].

Але навіть такі цифри незалежним економістам здаються занадто «радужними». Головним фактором, який має суттєвий вплив на подальший економічний стан країни є нестабільна соціально-політична ситуація у деяких регіонах України, адже саме вона зумовлює зниження виробничих потужностей підприємств, або навіть повне припинення їх діяльності. Управляючий аналітичного відділу «Райфазен Банк Аваль» Дмитро Сологуб вважає, що у третьому кварталі ВВП України знизиться на 7% у річному виразі, а у четвертому падіння складе 13%. У результаті в цілому за рік, за його прогнозом, економіка скоротиться на 7%. А. Блинов очікує падіння від 5,8 до 7,8% у 2014 році, агентство Standard&Poors – 7%, Е. Белан – 7,5%.

Підтримку економіці повинно зробити сільське господарство та добрий вражай. У Dragon Capital його прогнозують на рівні 60 млн. т. Але втрат від ситуації на Сході він не залагодить, вважає голова "CASE-Україна" Дмитро Боярчук [6].

Таким чином, прогноз дефіциту державного бюджету на 2014-2015 роки також має значну диверсифікацію. За даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі України дефіцит бюджету у 2015 році складе близько 3%, Міністерство фінансів України обіцяє скоротити дефіцит з 4,5% у 2014 році до 3,7%, у наступному, що у грошовому виразі становить з 68,6 до 61,6 млрд. гривень [7]. 

Отже, на сьогоднішній день є зрозумілим, що Україну чекають складні часи на шляху до відновлення економіки країни. Суттєві труднощі у політичній сфері зумовили значний спад виробничого потенціалу підприємств та, як наслідок, погіршення динаміки основних макроекономічних показників, які є основними при вирішенні питання до формування державного бюджету. Оцінки різних спеціалізованих державних установ з питань економічного розвитку України, а також оцінки незалежних спеціалістів в економічній сфері є досить диверсифікованими, що спричинено неможливістю передбачення нестабільної соціально-політичної ситуації у певних регіонах України та її наслідків для економіки в цілому. Незважаючи на це прогноз Кабінету міністрів України є досить оптимістичним на 2015 рік, у якому йдеться про ріст рівня ВВП за рахунок впровадження суттєвих структурних змін у економічній сфері діяльності.

Література:

1. Державний бюджет [Електронний ресурс] // Бібліотека економіста. ― Офіц. веб-сайт. ― Режим доступу: http://library.if.ua/book/11/1073.html .

2. Закон України про Державний бюджет України на 2015 [Електронний ресурс] // SlideShares. ― Офіц. веб-сайт. ― Режим доступу: http://www.slideshare.net/tsnua/2015-39235001.

3. Кабмін оприлюднив економічний прогноз на 2015-2017 роки [Електронний ресурс] // Високий замок. ― Офіц. веб-сайт. ― Режим доступу: http://www.wz.lviv.ua/economics/128444 .

4. Кабмін затвердив два сценарії розвитку української економіки [Електронний ресурс] // INSIDER. ― Офіц. веб-сайт. ― Режим доступу: http://www.theinsider.ua/business/540966a956b66/.

5. Экономика Украины восстановится в 2015 году – МВФ [Електронний ресурс] // КорреспонденТ. ― Офіц. веб-сайт. ― Режим доступу: http://korrespondent.net/business/economics/3428791-ekonomyka-ukrayny-vosstanovytsia-v-2015-hodu-mvf.

6. В розовых очах [Електронний ресурс] // ZN,UA. ― Офіц. веб-сайт. ― Режим доступу: http://gazeta.zn.ua/macrolevel/v-rozovyh-ochkah-pochemu-prognoz-kabmina-po-rostu-vvp-v-2015-g-chrezmerno-optimistichen-_.html.

7. Мінфін обіцяє значно скоротити дефіцит бюджету, ЄБРР та інші готові ризикнути  заради України [Електронний ресурс] // Економіст . ― Офіц. веб-сайт. ― Режим доступу: http://ua-ekonomist.com/8535-mnfn-obcyaye-znachno-skorotiti-defcit-byudzhetu-yebrr-ta-nsh-gotov-rizikuvati-zaradi-ukrayini.html.


Залишити коментар

Ви повинні ввійти, щоб залишити коментар.